keyboard_arrow_up

Consiliul Local Timisoara

Hotararea 264/20.05.2014 privind aprobarea documentaţiei tehnico-economice - faza PT şi a indicatorilor tehnico-economici - faza PT, pentru obiectivul de investitii "Reabilitare termica imobil Calea Şagului, nr. 31-33"

20.05.2014

Hotararea Consiliului Local 264/20.05.2014
privind aprobarea documentaţiei tehnico-economice - faza PT şi a indicatorilor tehnico-economici - faza PT, pentru obiectivul de investitii "Reabilitare termica imobil Calea Şagului, nr. 31-33"


Consiliul Local al Municipiului Timisoara

Având în vedere Referatul nr. SC2014 - 12232 / 13.05.2014 - al Primarului Municipiului Timişoara, domnul NICOLAE ROBU;
Având în vedere avizele Comisiei pentru studii, prognoze, economie, buget, finanţe, impozite şi taxe, Comisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu, Comisiei pentru administrarea domeniului public şi privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale, Comisiei pentru administraţie locală, juridică, ordine publică, drepturile omului şi probleme ale minorităţilor din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara;
Avand in vedere prevederile Ghidului solicitantului pentru Programul Operaţional Regional 2007-2013, Axa prioritară 1 "Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor - poli urbani de creştere", Domeniul major de intervenţie 1.2. "Sprijinirea investiţiilor în eficienţa energetică a blocurilor de locuinţe";
Avand in vedere prevederile Ordonantei de Urgenta nr.18/2009, actualizata, privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte;
Avand in vedere Hotărârea Consiliului Local nr. 16 din data de 15.01.2013 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investitii "Reabilitare termica imobil Calea Şagului, nr. 31-33";
În conformitate cu prevederile art. 36 alin. (2) lit. b) si alin. (4) lit. d), din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;
În temeiul art. 45 alin. (2) din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;


HOTARASTE

Art. 1: Se aprobă documentatia tehnico-economica - faza P.T.pentru obiectivul de investiţii "Reabilitare termică imobil Calea Şagului, nr. 31-33", conform Anexei nr.1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre;
Art. 2: Se inlocuieste Anexa la Hotărârea Consiliului Local nr. 16 din data de 15.01.2013 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investitii "Reabilitare termică imobil Calea Şagului, nr. 31-33" cu Anexa nr. 2 la prezenta hotarare;
Art. 3: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Direcţia Tehnică şi Direcţia Economică din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara.
Art. 4: Prezenta hotărâre se comunică:
- Instituţia Prefectului - Judeţul Timiş;
- Primarului Municipiului Timişoara;
- Serviciului Juridic;
- Direcţiei Urbanism;
- Direcţiei Tehnice;
- Direcţiei Economice;
- Direcţiei de Mediu;
- Direcţiei Dezvoltare;
- Direcţiei Clădiri, Terenuri şi Dotări Diverse;
- Direcţiei Instituţii Şcolare, Medicale, Sportive şi Culturale;
- Direcţiei Comunicare;
- Biroului Audit;
- Biroului Managementul Calităţii;
- Corpului de Control şi Antifraudă al Primarului;
- Mass-media locale.


Presedinte de sedinta
RADU ŢOANCĂ
Contrasemneaza
SECRETAR IOAN COJOCARI

Atasament: Anexa_nr._1.pdf

FOAIE DE CAPAT Denumirea proiectului Amplasament Titularul Investitiei Beneficiarul investitiei Proiectant general Numar proiect Faza de proiectare Data REABILITARE TERMICA IMOBIL B-dul. Calea Şagului nr. 31-33, bl T35 Municipiul Timisoara, B-dul Calea Şagului nr. 31-33, blT35 Primaria Municipiului Timisoara, B-dul CB. Loga, Nr. 1 Asociatia de proprietari din B-dul, Calea Şagului nr. 31-33, S.C. PROIECT C&A S.R.L. Timisoara, str. Lotusului, nr. 23 Ing. PALADE Cristian 100/7-SAG 31 FEBRUARIE 2913

BORDEROU „ Piese scrise Foaie de titlu Foaie de capat Lista si semnaturile proiectantilor Borderou Certificat de Urbanism Extras de Carte Funciara Memoriu tehnic Program de control al calitatii lucrarilor proiectate si in curs de executie Referat de verificare cerinta A — Rezistenta si stabilitate Referat de verificare cerinta C Siguranţă la foc Caiete de sarcini „ Piese desenate Plan de incadrare in zona Plan de situatie Plan subsol Plan parter existent/propus Plan etaj curent existent/propus Plan invelitoare existent/propus Fatada principala existenta/propusa Fatada principala existenta/propusa Fatada lateral dreapta existenta/propusa Fatada lateral stanga existenta/propusa Tablou tamplarie Detalii de execuție Intocmit „ara: PALADE CRISTIAN- n = SRI o

MEMORIU TEHNIC 1.DATE GENERALE SI DE RECUNOASTERE A LUCRARII Denumirea proiectului Reabilitare termica imobil B-dul. Calea Sagului nr. 31-33, bl Amplasament Timisoar B-dul Calea Şagului nr. 31-33, bl T35 Titularul Investitiei Primaria Municipiului Timisoara, Beneticiarul investitiei Asociatia de proprietari din B-dul. Calea $agului nr. 31-33, bl Proiectant general se PROIECT C&A SRL. Faza P.T.+C.5, 2. DESCRIERE GENERALA Amplasament Imobilul se afla intr-un cartier foarte mare de locuinte al orasului -cattierul Sagului. Imobilul se afla pe o artera importanta a orasului. Majoritatea imobilelelor situate pe artera au regim de inaltime S+P+10 Descrierea imobilului Imobilul are un regim de inaltime S+P+10, are forma in plan simetrica, este un tronson independent si are 2 scari, Este compus din 88 apartamente din care: 66 apartamente cu 2 camere, 22 apartamente cu 3 camere, Conditii de clima si regimul pluviometrie Factorii climatici determina existenta unui climat temperat continental moderat, cu influente mediteraneene si oceanice, specific zonelor de campie din Campia Banatului. Conditiile climatice din zona pot fi sistematizate prin urmatorii parametrii: Y Temperatura aerului: - media lunara minima: -(1+2)'C in ianuarie; media lunara maxima: +(21+23) "C in iulie; - temperatura minima absoluta: -35,3"C in ian, 1963 - temperatura maxima absoluta: +41,0'C in aug. 1952 Y Precipitatii; : - media anuala: 580+590 mm. - media lunara maxima: 80+88 mm in iunie - cantitatea maxima in 24h100 mm Y Vantul: - directii predominante: nord - sud Geologia Adancimea maxima de inghet: 0,70 m, conform STAS 6054 -77, wa

Terenul de fundare este constituit dintr-o succesiune de argile si nisipuri sub forma unor leatile de argila in straturi de nisip cu nivel ridicat al apei subterane, Seismicitatea In conformitate cu Codul P100-1/2006, perioada de colt este 0,70 sec. Factorul de amplificare dinamica maxima a acceleratiei orizontale a terenului de catre structura Do = 3, iar acceleratia orizontala a terenului pantru proiectare a,=0,16 g. Categoria de importanta si clasa de importanta Constructia proiectata se incadreaza la CATEGORIA “C” DE IMPORTANTA NORMALA (conform HGR nr, 766/1997) CLASA ÎU -constructii de tip curent (conform NP 100- 2006) Prezentarea proiectului pe specialitati Situatia existenta. Imobilul a fost construit în anul 1976. Arhitectura Imobilul are functiunea de locuinte În etaje, parterul fiind comercial. Regimul de inaltime este S+P+15, are forma in plan simetrica, este un tronson independent si are 2 scari. Este compus din 88 apartamente din care: 66 apartamente cu 2 camere, 22 apartamente cu 3 camere, acoperisul este de tip terasa necirculabila, iar invelitoarea este din membrana bituminoasa Peretii exteriori sunt realizati din diafragme din beton armat monolite Fatada principala este realizata cu accente locale cu placaj din caramida aparenta, Pe fatada sunt 3 logii, Fatada este fara degradari vizibile. Fatada posterioara este realizata cu accente locale cu placaj din caramida aparenta. Pe fatada sunt 3 logii. Fatada este fara degradari vizibile, Fatada laterala stanga este realizata cu placaj din caramida aparenta . Pe fatada nu suni balcoane sau logii. . Fatada prezinta desprinderi placaj/tencuieli pe zone foarte mari Fatada+ laterala “dreapta este realizata cu placaj din caramida aparenta , Pe fatada nu sunt balcoane sau logii. - Rgtada prezinta desprinderi placaj/tencuieli pe zone foarte mari Finisajele inferioare: la'casa scarii peretii sunt tencuiti si gletuiti si zugraviti cu zugraveli pe baza de-ar, pardoseala:in casa scarii este de tip mozaic. Pardoseaua subsolului este de tip beton sclivisit, peretii şubsolului sunt nefinisati. Peretii care delimiteaza ghena de gunoi de casa scarii sdu apartamente nu sunt prevazuti cu termoizolatie. Tamplaria exterioara a ferestrelor a fost initial din lemn cu geam din doua foi de sticla simpla. Majoritatea tamplariei a fost inlocuita cu tamplarie din PVC sau aluminiu cu geam termoizolant. Usa principala de acces in cladire este din tamplarie PVC cu sticla termoizolanta. Usa secundara de acces in cladire este din tamplarie metalica. Imobilul are 77 logii. | | E

Structura Cladirea are structura de rezistenta din pereti structurali din beton armat monolit Dispunerea peretilor este in sistem celular avand travei de 3.6, 3, 2.7 m si deschideri de 6.6, 3.3 m Terenul de fundare este constituit dintr-o succesiune de argile si nisipuri sub forma unor lentile de argila in straturi de nisip cu nivel ridicat al apei subterane. Infrastructura este alcatuita din peretii de subsol avand 20 cm grosime, iar fundatia este continua din beton realizat monolit Peretii exteriori sunt diafragme din beton armat monolite realizate in cofraje glisante, peretii interiori sunt diafragme monolite de 15 cm grosime realizate in cofraje glisante. Planseele sunt din beton armat monolit avand 12 cm grosime, scarile sunt cu o rampa din beton armat monolit, iar acoperisul este de tip terasa necirculabila, Utilitati Cladirea are urmatoarele utilitati : telefonie alimentare cu energie electrica de joasa tensiune alimentare cu apa rece din reteaua orasului alimentare cu gaz natural din reteaua orasului alimentare cu agent termic de la punctul termic alimentare cu apa calda menajera de la punctul termic Proiectul nu propune modificarea modului de asigurare a utilitatilor Instalații Starea instalatiei de incalzire este buna. Conductele de incalzire si apa calda din subsol au izolatia intr-o stare tehnica buna . Exista robineti de izolare coloane. Majoritatea caloriferelor din imobil sunt vechi. Reparatii la instalatii facute in ultimii 10 ani: SCHUVBAT COLOANE INCALZIRE SCHIMBAT COLOANE APA CALDA SCHIMBAT COLOANE APA RECE SCHIMBAT COLOANE GAZ Evaluarea cladirii Aspecte generale din punct de vedera al structurii: Datorita ritmului ridicat de realizare a blocurilor de locuit, in multe cazuri din cauza conditiilor dificile de executie (noaptea, timp friguros, manopera putin calificata) s-au produs si derapaje de la calitatea constructiei. Deficientele cele mai frecvente au fost: O Abateri mari pe verticala datorate procesului de glisare Cl Betoane cu segregari D Rosturi de turnare accidentale datorate aprovizionarii, netratate corespunzator Ul Zone cu betoane de calitate mai slaba cauzate de deficiente de aprovizionare Ul Zona cu sectiuni reduse datorate deviatiilor izolatiei din cofraj

Dintre aspectele pozitive tinand cont de perioada proiectarii privind alcatuirea structurii trebuie sa mentionam urmatoarele: -forma regulata in plan a cladirii -existenta unei infrastructuri care s-a dovedit capabila sa transfere la teren eforturile aduse de peretii structurali, fara aparitia unor degradari in elementele infrastructurii; - structura realizata monolit Aspecte generale legate de termoizolatii La peretii exteriori, trmoizolatia este din BCA de 10-12 cm si tehnologia de executie era montarea acesteia in cofraj inainte de turnarea betonului. Din cauza dificultatilor de executie si din neglijenta, de foarte multe ori aceasta nu mai era montata. Termoizolatia este discontinua, puntile termice sunt o caracteristica a acestui sistem Starea tehnica a terasei este precara cu infiltratii rare la ploi abundente, Termoizolatia a fost realizata din zgura expandata Planseul peste subsol nu este prevazut cu termoizolatie. Majoritatea tamplariei a fost inlocuita cu tamplarie din PVC sau aluminiu cu geam termoizolant. Din totalul de 77 logii/balcoane ale imobilului 31 sunt inchise cu tamplarie cu geam termopan si 26 sunt deschise sau inchise cu tamplarie metalica fara geam termoizolant 3. DESCRIEREA LUCRARILOR PREVAZUTE IN PROIECT 3.1 Principiile care au stat la baza alegerii solutiei Termoizolarea peretilor exteriori se face pe exterior cu polistiren expandat ignifuat de 10 cm grosime. La cladirile avand inaltimea peste 20 de metri din conditii de evitarea propagarii focului de la un nivel la altul, in dreptul fiecarui planseu pe o latime de 30 cm terimoizolatia se va face cu vata minerala de 10 cm aplicata similar cu termosistemul La cladirile care au locuinte si la parter se va realiza o termoizolare a soclului cu 8 cm din polistiren extrudat, iar aceasta va fi armat cu plasa dubla din fibra de sticla Toate ferestrele care nu au geam termoizolant vor fi schimbate cu ferestre din PVC cu profil pentacameral si geam termoizolant cu exceptia acelora care sunt spre logii sau balcoane Toate logiile sau balcoanele care sunt deschise sau care sunt inchise cu tamplarie fara geam termoizolant VOR FI INCHISE CU TAMPLARIE PVC CU GEAM TERMOIZOLANT Alegerea acestei variante are la baza urmatoarele considerente:

Din punct de vedere economic aceasta varianta este mai avantajoasa de cele mai multe ori pentru ca ea substituie alte operatii precum:-1) termoizolarea placii balconului/logiei pe ambele parti- astfel pentru balconul deschis sau inchis necorespunzator implica desfacerea straturilor de finisaj si boton de panta pana la placa balconului si dispunerea unei termoizolatii din polistiren extrudast de 5 cm si refacerea tuturor straturilor pentru balconul de sub- termoizolarea cu polistiren extrudat de 5 cm de la interior si refacerea finisajelor Z)termoizolarea identica pentru placa de deasupra , 3) schimbarea tamplariei dupa caz, 4)termoizolarea peretelui 5) repararea sau chiar refacerea parapetului cand acesta este metalic 6) termoizolarea parapetului Din punct de vedere al disconfortului creat varianta propusa nu il afecteaza decat pe locatarul care nu a facut modernizarea tamplariei nu si pe cei deasupra si de sub acel apartament cate ar putea fi deja modernizate. Din punct de vedere al timpului inchiderea balcoanelor/logiilor deschise este o operatie mai rapida si care nu presupune operatiuni consumatoare de manopera atat de mare deoarece în cazul balcoanelor deschise implica desfacerea parapetilor si inlocuirea acestora cu tamplarie pana la partea superioara avand la partea inferioara o zona opaca din panouri albe termoizolante Termoizolarea planseului peste subsol se face cu polistiren de 5 cm grosime. Stratul termoizolant se aplica pe intradosul planseului peste subsol. Acesta se prelungeste pe verticala pe grinzi si pereti pe 30 cm. Termoizolarea ultimului planseu: 1)daca a fost realizata mansarda atunci deasupra ultimului planseu fiind spatiu incalzit nu se pune problema termoizolarii, 2) daca acoperisul este tip sarpanta realizarea termoizolarii sc face cu menținerea stratului termoizolant existent, inclasiv a şapei de protecţie, repararea ei, urmată de montarea unui strat termoizolant din polistiren expandat de 12 cm protejat cu o sapa din beton armat de 4 cm. 3) daca acoperisul este terasa se realizeaza un sistem termohidroizolant in una din urmatoarele variante: A) pastrarea tuturor straturilor existente atunci cand strarea hidroizolaiei existente e buna si nu exista acumulari de apa in termoizolatia existenta si dispunerea termoizolatiei de 12 cm din polistiren expandat si a hidroizolatiei,B) indepartarea hidroizolatiei existente daca aceasta este degradata dar nu sunt acumulari de apa in termoizolatia existenta si dispunerea termoizolatiei de 12 cm din polistiren expandat si a hidroizolatiei, C) indepartarea hidroizolatiei si a termoizolatiei existente in cazul in care termoizolatia are acumulari de apa insemnate si dispunerea termoizolatiei de 12 cm din polistiren expandat si a hidroizolatiei noi, Toate straturile vor fi conform detaliilor si caietelor de sarcini Pentru reabilitarea instalatiilor se au in vedere urmatoarele lucrari:- montarea robinetilor cu cap termostatat În toate caloriferele din apartamentele la care exista acordul proprietarului pentru acest tip de lucrare, izolarea conductelor din subsol daca starea izolatiei este degradata sau lipseste.

8 10 1 1 La cladirile care au spatii comerciale la parter conform proiectului initial al cladirii parterul nu se termoizoleaza si prezentul Ghid permite tratarea diferita "Prin excepţie, daca blocul a fost construit cu spatii comerciale la parter, iar proprietarii acestor spatii nu sunt de acord cu reabilitarea termica a acestora, se poate depune un proiect pentru reabilitarea blocului fara spatiile comerciale de la parter". La acestea se va realiza termoizolarea obligatorie a intradosului balcoanslor de la primul nivel de locuinte respectiv zona aferenta de casa scarii si o portiune de 50 cm sub planseul de peste parterul comercial in zonele în care nu exista partile vitrate ale magazinelor, Nu se pune problema termoizolarii planseului peste parter. La blocurile care au zone realizate cu caramida aparenta nu se va monta termosisternul decat dupa inlaturarea totala a caramizii aparente deoarece aceste zone prezinta un risc mare de desprindere în timp si astfel ar antrena si termosistemul ducand la pagube insemnate si posibile accidente La blocurile care au panourile realizate cu amprentare de suprafata, termosistemul se va realiza in 2 etape, in prima se for aduce si acele zone in acelasi plan prin montarea unui polistiren de densitate mai mare si apoi se va aplica termosistemul de 10 cm asigurandu-se prinderea sigura intre cele doua. Finisajele propuse vor fi in culori deschise conform caietelor de sarcini si planselor de executie, pastrand pe cat posibil cromatica initiala a imobilului 3.2 DESCRIEREA LUCRARILOR PRECONIZATE Descrierea lucrarilor de baza (lucrari de interventie prevazate la art.4 lit. a)-d) din Ordonanta de Pentru reabilitare se propun urmatoarele lucrari: Izolarea termica a perciilor exteriori (exceptand peretii de la rosturi), inclusiv a parapetilor de la logii, balcoane si a aficului, cu termosistem cu polistiren expandat ignifugat de fatada cu o grosime de 10 cm avand urmatoarele caracteristici tehnice minimale. al) polistiren expandat ignifugat (EPS)-pentru camp curent fatada opaca: Codul de identificare conform SR-EN 13163:2009 este: EPS100 — EN 13163 — T2 - 12 — W2-—S2—-P4-BS150- (5 (10) (N) 2 DS.(70,:)2-TR.1I20 clasă de rezistenta 15 foc B:52,d0, conform SR-EN 13501-1+A1-2010 a2) polistiren extrudat ignifugat (XPS)-8 cm pentru soclu: Codul de identificare conform. SR-EN, 13163:2009 este: XPS-EN CS010/Y)300:WL(1)0.7-WD(Y)3-MU150 FT2 -dlasa de „rezistenta la foc -B-s2,d0, conform SR-EN 13501-1+A1-2010 b) vată minerală bazaltică (MW): Rezistența la compresiune sau efortul la compresiune a plăcilor la o deformație de |min. 30 kPa 10%- CS010/) | Rezistența la tracțiune perpendiculară pe fețe - TR min. 10 kPa Efortul de compresiune al plăcilor la o deformație de 10% - CS(10) min. 80 kPa| Rezistența la tracţiune perpendiculară pe feţe - TR min. 120 ţ i | |

Codul de identificare conform SR-EN 13162:2009 este: MW — EN 13162 — TS — DS (FA) - CS (10) 20 - TR 10: WS -clasa de rezistenta la foc Al, conform SR-EN 13501-1+Al- 2010 *utilizata pe fasii de 30 cm latime avand 10 ca grosime si aplicata la nivelul planseelor cladirilor avand inaltimea peste 20 de metri Operatii de pregatirea suprafetelor conform caietelor de sarcini: (1) Localizarea şi înlăturarea porțiunilor cu tencuială neaderentă şi a zonelor cu beton segregat sau cu alte degradări; (2) Înlăturarea tencuielilor atacate de mucegai, alge, licheni, muşchi, etc. şi a placărilor ceramice; (3) Rectificarea tencuielii și a suprafețelor de beton cabonatat, utilizându-se mortar compatibil; (4) Rectificarea rosturilor de pe conturul panourilor prefabricate sau dintre tronsoanele imobilelor învecinate; (5) Efectuarea străpungerilor necesare instalațiilor (hote, coşuri centrale termice); (6) Încheierea lucrărilor de teparații sau de înlocuire a tâmplăriei exterioare (ferestre și uşi) precum şi a izolației hidrofuge a terasei, dar înainte de fixarea copertinelor pe atice. Operatii propriu-zise de aplicarea sistemului Se incep dupa terminarea inlocuirii tamplariilor conform proiectului si dupa ce este pregatit stratul suport conform 1A Se traseaza orizontalitatea si se monteaza cu dibluri metalice profilul de soclu la cota din plansele de executie Se aplica placile in randuri paralele de jos in sus prin lipire cu adeziv conform prevederilor din caietul de sarcini Se fixeaza diblurile in "T” conform caietelor de sarcini Se aplica grundul de baza (masa de spaclu) si se inglobeaza plasa pentru armare respectand prevederile din caietele de sarcini Se aplica finisajul din vopsea decorativa cu specificatiile cromatice din plansele de executie si respectand prevederile din caietele de sarcini Golurile ferestrelor se bordeaza cu polistiren extrudat de 3 cm grosime La cladirile avand inaltimea peste 20 de metri din conditii de evitarea propagarii focului in dreptul fiecarui planseu pe o latime de 30 cm termoizolatia se va face cu vata minerala de 10 cm aplicata similar cu termosistemul Reguli generale: Se indeparteaza elementele decorative ale parapetilor balcoanelor (realizate din sticla decorativa sau elemente prefabricate). La balcoanele inchide cu tamplarie PVC se va proceda cu atentie deoarece in unele cazuri balustradele existente au fost folosite impropriu ca elemente de legatura si rigidizare ale parapetului nou creat. Obligatoriu va fi evaluata integritatea acestor parapeti inainte de aplicarea termosistemului, La balcoanele inchise cu Tamplarie PVC cu parapet din panel placa balconului va fi termoizolata pe grosimea ei si finisata ca si fatada in camp. Se va dispune un glaf din tabla cu picurator conform planselor de detalii. | Î 1 i

* Toate muchiile orizontale iesite din fatada vor fi prevazute în sistemul termoizolant cu profil din PVC si aripioare de 10 cm din fibra de tip picurator. Acestea se vor monta odata cu masa de spaclu armata. Se considera incluse in sistemul termoizolant toate profilele necesare conform cu specificatiile producatorului chiar daca aceste profile nu apar explicit in listele de cantitati. 2 Inlocuirea tamplariei din lemn si metal cu tamplarie etansa cu rama din PVC, având minim 5 camere si geamuri duble, tratate low-e si inlocuirea usilor de acces în cladire cu usi din PVC cu geam termoizolant. Tamplaria trebuie dotata cu dispozitivefantergrile pentru aerisirea conirolata a spatiilor ocupate şi evitarea aparitiei condensului pe elementele de anvelapa | - Operațiunile de înlocuire tamplariei, se efectuează înainte de aplicarea termosistemului după , operaţiunile de rectificare a suprafeței suport i - La montarea ferestrelor şi uşilor se vor respecta poziția, numărul şi distanțele între şuruburile | de ancorare indicate de producător. Se va face conform tabloului de tamplarie din plansele de - După fixarea tâmplăriei în golul zidăriei şi a glafului interior se va executa umplerea rostului; dintre toc şi zidărie cu material termoizolant şi protecția acestuia pe fața de la interior şi de la - Glaful exterior al ferestrelor se va monta după aplicarea pe fațadă a termoizolației şi a stratului de tencuială armată, inclusiv racordul acestora cu tocul tâmplăriei - După fixarea glafului exterior, pe conturul acestuia se va aplica un chit pentru evitarea infiltrației apei din precipitații între perete şi izolația termică - Montarea şi efectuarea probelor de funcţionare a tâmplăriei constituie fază determinantă Principalale caracteristici ale tamplariei a_n | Comportarea la încovoiere din vânt _ e clasa B2 | , , PURE stre: min, 10.000 cicluri Rezistența la deschidere-închidere repetată retro i 10900 toti —_| uşi:min. 100.000 cicluri | | | | Et m a Etanşeitatea la apă RR min, clasa SA | | Permeabilitatea la aer al min, clasa 3 | __Numărul minim de schimburi de aer 0,5 schimburi ol | Izolarea la zgomot aeriaii [ min.25 dB, | Cerinţe constructive pentru tâmplărie exterioară termoizolantă din profile PVC cu glaf exterior: - Profil cu 5 camere, culoare albă; - Clasa A; - Armătură oțel zincat; - Grilă de ventilație mecanică; 10

3 - Geam termoizolant dublu 4-16- 4. low-E; - Feronerie oscilo-batantă cu închideri multipunct; - Glaf exterior, Inchiderea Balcoanelor/logiilor Operatiunea este similara cu cea de schimbare a tamplariei si are scop imbunatatirea aspectului cladirii, Tamplaria este etansa cu rama din PVC, având minim 5 camere si geamuri duble, tratate low-e. Tamplaria trebuie dotata cu dispozitive/fante/grile pentru aerisirea controlata a spatiilor ocupate şi evitarea aparitiei condensului pe elementele de anvelopa. Operatiunea se face conform tabloului de tamplarie din plansele de executie si caietelor de sarcini, Principalele caracteristici ale tamplariei precum si cerintele constructive sunt aceleasi de la punctul 3 Este interzisa cu desavarsire orice modificare a dimensiunilor golurilor existente. Inainte de inaintarea comenzii pentru realizrea tamplariei se vor verifica individual toate dimensiunile golurilor si se vor la cunostinta proiectantului toate neconcordantele Logia tip 1 se inchide cu tamplarie din PVC care reazema pe parapetii din beton existenti, In cazul in care se constata degradari ale acestora se anunta proiectantul Legat de inchiderea logiilor/balcoanelor se impun urmatoarele precizari:- balcoanele prezinta o vulnerabilitate datorata pe de o parte unor compromisuri legate de solutia tehnica impusa de prefabricare : armaturile balcoanelor au fost ancorate de obicei doar in centura si pe de alta parte conditiilor de executie, a ritmului de lucru in care au fost realizate aceste cladiri si care a dus la abateri considerabile de pozitionare a armaturilor (acestea au fost calcate si astfel inaltimea utila a sectiunii s-a micsorat). Prin inchiderea balcoanelor/logiilor acestea devin spatiu interior totusi avand in vedere cele mentionate mai SUS, se impune eviterea transformarii acestor balcoane in spatii de depozitare, De asernenea la balcoanele deja inchise cu tamplarie termopan parapetii existenti ai inainte de aplicarea termosistemului se face o inspectare riguroasa a prinderilor si in cazul in care se observa orice degradari se anunta proiectantul. Inainte de lansarea comenzii pentru tamplarie se va masura obligatoriu individual fiecare balcon la toate colturile atat pe verticala cat si pe orizontala de catre furnizorul tamplariei. Daca la acelasi balcon se constata diferente mai mari de 1.2 cm (sau max 1% din lungimea consolei) intre distanta masurata pe verticala langa perete si cea masurata pe verticala la capatul consolei se anunta ISC, deoarece acest lucru ar putea proveni dintr-o deformare(sageata) exagerata si se impun investigatii suplimentare, 11

— Cali Capului m al-?.7, PROIECT TU 4 Reabilitare plariseri pesta subsol - Stratul termoizolant se aplica pe intradosul planseului peste subsol, Acesta se prelungeste pe verticala pe grinzi si pereti pe 30 cm. Termosistemul compact se realizeaza din polistiren expandat de St lipit cu adeziv si flxat mecanic cu dibluri care se protejeaza cu tencuială armată cu plasă din fire de sticlă. Codul de identificate pentru polistiren conform £ SR-EN 2009 este: BP8100 — EN 13 163 — 12-12 -— W2 — B2 — P4 — BS 150 — C& (10) 100 - DS (N) 2 -DS (70, -) 2 - TR 120 -clasa de reziștenta la fos B-s2,d0, conform SR-EN 13501-1+41-2010 - Finisajul va fi realizat sub forma unor zugraveli lavabile $ Reabilitare termica planseu terasa La acoperișurile terasa reabilitarea termoizolafiei se execută într-o structură complexă termohidroizolantă, cu personal calificat în specialitatea hidroizolaţii şi Stratul suport îl constitue sapa de profetie a termoizolatiei existente, Se indeparteaza toata straturile pana la aceasta, Sapa se rectifica, se dispune o bariera vorira vaporilor din emulsie bituminoasa aplicata la rece si se monteaza prin lipire termoizolatia din polistiren in 2 straturi, primul de 4 cm grosime realizat cu interspatii pe ambels directii (de 5 an ) din 50 in 50 om pentru a crea canale de ventilate, iar al doilea fata interspatii avand 8 cm grosime, Se prevad defleotoare (cate unul la 80 mp ds terasa), se aplica a membrana bitumoasa substrat autoadeziva de 2 mm grosime si poste aceasta hidroizolatia din membrana hidroizolanta autoprotejate cu granule minerale (45 kg/up), Operatiunile se realizeaza conform caietelor de sarcini si a tuturor teglementările tehnice în vigoare. identificare pentru plistiren conform SR EN 13163:2009 esto: — EN 13163 - 4 BE 200 — CE 0) 180 3(N) 2-DLT (2) S-WL(T)2- Vo W) 5 „clasa de rezistenta la foc B-s2,d0, coriform SR-AN 13501- 1+A1-2010 Midroizolatia se va realiza conform sotutiei din proiectul de Executie ca structura hidrolzolanta cu membrane dublu armaie având grosimea utilă (fără strat de protecție) de minim 6 mm sudate cu flacăra de membrana autoadeziva lipita pe polistiren in totala aderenta conf prevederilor din GP114-2006, NP040-2002 si din caletele de sarcini CARACTERISTICI POLISTIREN Efortul de compresiure a plăcilor la a deformație de 10% - CS(10) 120 kPa min, 150 Rezistența la tracțiune perpendiculară pe feţe TR AR Stat silitatea n ali Et e 12

6 7 Luctarile constau in montarea de robineti cu cap termostatat la radiatoarele din apartamentele proprietarilor care si-au dat acordul pentru acest tip de lucrare Lucrarile constau in repararea betonului de monolitizare dintre panouri, a fisurilor din acestea indepartarea acolo unde este cazul a decoratiunilor de la balcoane si logii alcatuite din armociment, sticla armata sau grilaj metalic precum si repararea trotuarelor din jural cladirii la terminarea lucrarilor 3.3 Concluziile Expertizei Tehnice si Auditului Energetic EXPERTIZA TEHNICA Conform Expertizei Tehnice NR 21/2012 efectuata de Expert Tehnic : Dr. ing. MARINOV L. VICTOR-RADU, certificat nr. 151 au rezultat urmatoarele: 1 Reabilitarea termica nu modifica gradul de asigurare al constructiei. Constructia are rezerve sa preia incarcarile suplimentare aduse de reabilitarea termica, 2 Reabilitarea termica se poate realiza fara a fi necesare interventii de consolidare a structurii existente 3 Schimbarea tamplariilor se va face fara modificarea dimensiunilor golurilor 4 Logiatip 1 se inchide cu tamplarie din PVC care reazerna pe parapetii din beton existenti. In cazul in care se constata degradari ale acestora se anunta proiectantul Legat de inchiderea logiilor/oalcoanelor se impun urmatoarele precizari:- balcoanele prezinta o vulnerabilitate datorata pe de o parte unor compromisuri legate de solutia tehnica impusa de prefabricare : armaturile balcoanelor au fost ancorate de obicei doar in centura si pe de alta parte conditiilor de executie, a ritmului de lucru in care au fost realizate aceste cladiri si care a dus la abateri considerabile de pozitionare a armaturilor (acestea au fost calcate si astfel inaltimea utila a sectiunii s-a micsorat). Prin inchiderea balcoanelor/logiilor acestea devin spatiu interior totusi avand in vedere cele mentionate mai sus, se impune eviterea transformarii acestor balcoane in spatii de depozitare. De asemenea la balcoanele deja inchise cu tamplarie termopan parapetii existenti ai inainte de aplicarea termosisteraului se face o inspectare riguroasa a prinderilor si in cazul in care se observa orice degradari se anunta proiectantul. Inainte de lansarea comenzii pentru tamplarie se va masura obligatoriu individual fiecare balcon la toate colturile atat pe verticala cat si pe orizontala de catre farnizorul tamplariei, Daca la acelasi balcon se constata diferente mai mari de 1.2 cm (sau max 1% din lungimea consolei) intre distanta masurata pe verticala langa perete si cca masurata pe verticala la capatul consolei se anunta ISC, deoarece acest lucru ar putea proveni dintr-o deformare(sageata) exagerata si se impun investigatii suplimentare. 13 | | i

B 5 Lucrarile de termoizolare a peretilor vor incepe dupa curatirea prealabila a suprafetelor si indepartarea placarilor. Daca in decursul acestui proces se descopera fisuri sau crapaturi ale elementelor portante se anunta de indata proiectantul si expertul 6 Desfacerea straturilor existente de hidroizolatie, termoizolatie si beton de panta, daca acestea se vor inlocui, se va face mecanizat cu scule usoare care nu produc vibratii mari pentru a nu afecta structura de rezistenta AUDITUL ENERGETIC Conform Auditului energetic NR 30 din octombrie 2012 efectuata de Auditor Energetic, gr.l, c+i: ing. OLARU VASILE, certificat nr. 01040 au rezultat urmatoarele: Solutia 1 (SD - Sporirea rezistentei termice a peretilor exteriori peste valoarea de 2,5 m2k/W prevazuta de norma metodologica de aplicare a OG 18/2009, prin izolarea termica a peretilor exteriori cu un strat de polistiren expandat ignifugat de 10 cm grosime, inclusiv protectia acestuia si aplicarea tencuielii exterioare, La aplicarea termosistemului se va acorda o atentie deosebita acoperirii puntilor termice existente. Solutia 2 (82) Inlocuirea tamplariei existente din lemn cu tamplarie termoizolanta etansa cu rama din PVC, având minim 5 camere si geamuri duble, tratate low-e si eventual cu strat de Argon. Pentru asigurarea calitatii aerului interior si evitarea cresterii umiditatii interioare tamplaria va fi prevazuta cu fante higroreglabile Solutia 3 (83) - Sporirea rezistentei termice a terasei peste valoarea minima de 3,5 m2K/W prevazuta de norma metodologica de aplicare a 0G 18/2009, prin îndepartarea straturilor exterioare pana la planseu si montarea unui nou strat termoizolant din 12 cm polistiren expandat si realizarea unei hidroizolatii din membrane bituminoase Solutia 4 (84) - Sporirea rezistentei termice a placii peste subsol peste valoarea minima de 1,25 m2K/W prevazuta de norma metodologica de aplicare a OG 18/2009 si completata de 0G63/2012, prin fixarea, lipirea sau prinderea cu dispozitive mecanice a unui strat termoizolant realizat din placi din polistiren expandat de 5 cm grosime sau vata minerala Certificatul de performanta energetica atribuie -cladirii de referinta clasificarea energetica "B" si un indice de emisii echivalent CO2 anual de 36.3 kg/mp. -nota energetica a cladirii reale tinand cont de penalizari este 87.33. Cladirea se incadreaza in clasa de eficienta energetica C conform metodologiei din MCOOLPII Concluziile auditului enrgetic: 14

61 Pachetul (P1) alcatuit din S1+S21S3+S4 asigura o economie de energie pentru incalzire anuala de 341330 kWh/an, in tone echivalent petrol, 293.54 tep reprezentand o reducere a consumului pentru incalzire cu 53.4%. Reducerea anuala a emisiilor de gaze cu efect de sera echivalent CO2 este de 105184 kg/an 3.4 Durata preconizata a lucrarilor Durata de realizare a lucrarilor 91 zile Durata perioadei de garantie a lucrarilor(ani de la receptia terminarii 5 ani 4, CONDITII PRIVIND CALITATEA MATERIALELOR Toate materialele puse in opera vor avea cerintele minime de calitate certificate conform normelor legale. 5. SANATATEA OAMENILOR SI PROTECTIA MEDIULUI Lucrarile proiectate prevad reabilitarea termica a cladirii si implicit reducerea emisiilor cu efect de sera. Din lucrările proiectate nu se produc surse de poluare a aerului. Lucrările se vor realiza respectând prevederile Ordinului Administraţiei Publice nr. 135/2010 , La terminarea lucrarilor preconizate, constructorul are obligatia de a aduce aria afectata de schele si organizarea de santier in starea initiala. 6, ORGANIZAREA DE SANTIER SI MASURI DE PROTECTIA MUNCU Cerințe de securitate şi sănătate aplicabile pe șantier Pe şantier vor fi aplicabile cerințele de securitate şi sănătate în muncă aprobate prin e HG nr.300/2006 — cerințe minime de securitate pentru şantierele temporare și mobile; » HG nr.355/2007 — supravegherea medicală a sănătății lucrătorilor, modificată; e HG nr.493/2006 — cerințe minime de securitate referitoare la protecţia lucrătorilor expuşi la zgomot; e HG nr.971/2006 — cerințe minime privind semnalizarea de securitate; e HG nr,1048/2006 — cerințe minime privind echipamentul individual de protecţie; » HG nr.1051/2006 — cerințe de securitate la manipularea manuală a maselor; e HGnr.1091/2006 — cerințe minime de securitate pentru locul de muncă, HG nr.1146/2006 —cerințe minime de securitate la utilizarea echipamentelor de muncă; e HG ur.1218/2006 — cerințe minime de securitate la utilizarea agenților chimici; e HG nr.187/2005 — cerințe minime de securitate la expunerea lucrătorilor la vibrații, De asemenea pe şantier se vor asigura cerințele de securitate şi sănătate în muncă rezultate din Legea nr.319/2006 a securității şi sănătăţii în muncă modificată şi a normelor de aplicare ale acesteia aprobate prin HG nr.1425/2006 modificate. 15

6.2 Identificarea riscurilor şi descrierea lucrărilor care pot prezenta riscuri pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor În continuare se prezintă în sinteză principalele lucrări care pot prezenta riscuri de accidentare şi/sau îmbolnăvire profesională pentru lucrători pe durata realizării lucrărilor specifice executării termosistemului la fațadele blocurilor, precum şi factorii de risc aferenți. Pe baza acestora, în cadrul planurilor proprii de securitate, antreprenorii şi subantreprenorii vor efectua evaluarea acestor riscuri şi stabilirea de măsuri tehnice, organizatorice, igienico- sanitare și de altă natură a căror aplicare să prevină accidentele de muncă şi îmbolnăvirile profesionale Lucrări care implică riscuri|Identificatea riscurilor | - |Descrierea lucrărilor E Montarea și demontarea|Prinderea şi strivirea de maşinile de pe şantier; prinderea, | schelei metalice tubulare.|lovirea, strivirea de obiecte transportate; căderea, | Lucrarea se va executa|prăbuşirea de materiale şi obiecte; căderea de la înălțime; manual de o echipă delpăşirea în gol; alunecări, împiedicări şi căderi la acelaşi schelari specializați şi|nivel, autorizaţi intern. Desfacerea tencuielii şi ajCăderea de la înălțime; păşirea în gol, proiectarea de placajelor ceramice exterioare|materiale şi obiecte; căderea de materiale, obiecte de la la fațadă, în vederea aplicăriilînălțime; contactul cu obiecte şi suprafețe tăioase, termosisteraului, Lucrarea se _[întepătoare, abrazive; microtraumatisme repetate; Lucrări de tencuială Căderea de la înălţime; păşirea în gol; proiectarea de materiale cu mortar la reparațiilelşi obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; panourilor de fațadă, ajcontactul cu obiecte şi suprafețe tăioase, înţepătoare, abrazive; monolitizărilor dintre panouri, |microtraumatisme repetate; respectiv tencuieli interioare în jurul tocurilor la uşi şi planşeu subsol. Lucrările se execută manual de personal Spălarea manuală a|Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale tencuielilor la fațadă şi alşi obiecte; desprinderea de materiale; jet, erupții. planşeului peste subsol. Demontarea confecţiilor Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale metalice de pe fațada bloculuiiși obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; (pentru aer condiţionat, cu obiecte și suprafețe tăioase, înţepătoare, abrazive; parapete eto.), Tăierea sej|microtraumatisme repetate; contact cu obiecte fierbinți; contact execută cu polidiscul sau,|cu flacără. după caz, cu flacără. 16

6. |Termoizolarea pereţilor | Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale exteriori, soclului, aticului,|şi obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; intradosului la balcoane şi|microtraumatisme repetate, plangeu subsol etc. cu polistiren expandat, extrudat sau vată minerală. Lucrarea se execută manual. Prelungirea consolelor|Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale metalice prevopsite pentrujși obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; aerul condiționat. Lucrarea se|contactul cu obiecte şi suprafețe tăioase, înțepătoare, abrazive; execută prin lucrări de sudare|imicrotraumatisme repetate; contact cu obiecte fierbinți; electrică. electrocutare prin atingere directă şi indirectă. E de demontare a:|Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale glafurilor exterioare la ferestre|și obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; şi parapete balcon; tâmplăriei|contactul cu obiecte şi suprafețe tăioase, înțepătoare, abrazive; exterioare și interioare din|microtraumatisme repetate; lemn şi metalice, Lucrările se execută manual cu personal calificat şi instruit. Lucrări de înlocuire a:|Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale glafurilor exterioare la ferestre|și obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; şi parapete balcon; tâmplăriei|contactul cu obiecte şi suprafețe tăioase, înţepătoare, abrazive; exterioare și interioare din|microtraumatisme repetate; lemn şi metalice cu elemente similare din PVC, aluminiu prevopsit . Demontarea şi remontareal Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale glafurilor exterioare de la atic|şi obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălţime; terasă şi desfacerea|contactul cu obiecte şi suprafeţe tăioase, înțepătoare, abrazive; hidroizolației şi a stratului|microtraumatisme repetate; căderea la acelaşi nivel prin termoizolant existent. alunecare, împiedicare. Lucrarea se execută manual de personal instruit. Repararea betonului de pantă Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale| pe porțiunile deteriorate şilşi obiecte; microtraumatisme repetate; căderea la acelaşi nivel rectificarea suprafețelor. |prin alunecare, împiedicare. Lucrarea se execută manual. 17

12. 14, 15. 16, 43 Termoizolarea planşeului de|Căderea de la înălţirne; păşirea în gol; proiectarea de materiale terasă şi a copertinelorişi obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; balcoanelor cu polistiren|contactul cu obiecte şi suprafețe tăioase, înțepătoare, abrazive; expandat. Lucrarea se executălmicrotraumatisme repetate; căderea la acelaşi nivel prin manual. alunecare, împiedicare. Strat de protecție a[Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale termoizolaţiei din polistirenişi obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; cu şapă de 4 mm armată cu|contactul cu obiecte şi suprafeţe tăioase, înțepătoare, abrazive; plasă STNB. microtraumatisme repetate; căderea la acelaşi nivel prin alunecare, împiedicare. Refacerea straturilor de terasă|Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale orizontală şi verticală|şi obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; constituită din membrana|contactul cu obiecte şi suprafețe tăioase, înțepătoare, abrazive; autoadezivă si hidroizolaţie|microtraumatisme repetate; căderea la acelaşi nivel prin din membrana bituminoasă cu|alunecare, împiedicare, protecție de granule minerale Desfacerea şi refacerea|Proiectarea de materiale şi obiecte; căderea de materiale, trotuarelor perimetrale[obiecte de la înălțime; microtraumatisme repetate; căderea la exterioare din beton, acelaşi nivel prin alunecare, împiedicare; zgomot. schelei metalice, materialelor|încărcare; traficul rutier; şi molozului. Încărcarea manuală şi Prinderea, lovirea, strivirea de mijlocul de transport sau de mecanizată în auto ajmijloacele de încărcare; proiectarea de materiale şi obiecte; materialelor şi molozului. căderea de materiale, obiecte de la înălțime; contactul cu obiecte şi suprafețe făioase, înțepătoare, abrazive; microtraumatisme repetate; căderea la același nivel prin alunecare, împiedicare. Măsuri spezifice de securitate În munca pentru lucrările care prezintă riscuri; 18

6.4 Pentru a contracara acţiunea factorilor de risc identificați la capitolul anterior, executanții lucrărilor de construcții de pe acest şantier vor avea în vedere măsurile specifice de securitate pentru lucrările care prezintă riscuri deosebite prevazute in PLANUL DE SECURITATE SANATATE AL SANTIERULUI Măsuri specifice de securitate şi sănătate. Măsuri de protecţie colectivă şi individuală La acest obiectiv se vor lua şi măsuri specifice de securitate şi sănătate în muncă care să asigure protecția colectivă şi individuală a lucrătorilor. Toate aceste măsuri care vor fi enumerate în continuare vor fi preluate de antreprenor şi subantreprenori şi incluse conform cerințelor de securitate adecvate, în planurile proprii de securitate şi sănătate, 6.4.1. Măsuri de protecție colectivă e Împrejmuirea şi semnalizarea șantierului. e Reglementarea accesului pe şantier. e Supravegherea medicală a stării de sănătate a lucrătorilor prin medicul de medicina muncii, e Instruirea tuturor lucrătorilor din şanticr din punct de vedere al securității muncii şi situațiilor de urgență, e Interzicerea şi controlul consumului pe şantier de alcool, droguri şi medicamente care produce modificări comportamentale, o Semnalizarea zonclor cu risc ridicat şi specific de accidentare, o Asigurarea și ținerea sub control a exploatării mijloacelor colective de protecţie. e Utilizarea cu prioritate a mijloacelor de protecție colectivă în defavoarea celor de protecție individuală. e Utilizarea de echipamente de muncă care respectă cerințele esențiale de securitate şi care sunt certificate şi marcate cu marcajul european CE, e Interzicerea fumatului pe şantier şi amenajarea locurilor speciale pentru fumat. o Asigurarea cerințelor minime de securitate pentru șantierele temporare şi mobile prevăzute de HG nr.300/2006. Asigurarea cerințelor minime de securitate pentru utilizarea pe şantier a substanțelor chimice periculoase conform HG nr,1218/2006 + Asigurarea cerințelor minime de securitate pentru asigurarea securității şi sănătății lucrătorilor expuşi la zgomot, e Pozarea cablurilor electrice de pe șantier astfel încât să se evite pericolul împiedicării sau al electrocutării. e Utilizarea de tablouri electrice corespunzătore, sigure şi asigurate împotriva pericolului de a fi deschise de personal neautorizat. e Legarea la pământ a schelei metalice şi a carcasei metalice a utilajelor acţionate electric şi măsurarea sistematică a rezistenței electrice a prizelor de pământ. e Încredințarea exploatării utilajelor şi autovehiculelor de pe şantier numai către persoane calificate şi instruite adecvat activităților şi riscurilor la care acestea vor fi expuse. e Interzicerea improvizațiilor pe şantier, indiferent care ar fi natura acestora, Limitarea manipulării manuale a maselor şi utilizarea în acest scop a mijloacelor mecanice. 18

e Controlul depozitării pe şantier a materialelor în general şi a celor periculoase, în special. + Asigurarea respectării reglementărilor cu privire la înălțimea şi stabilitatea stivelor, e Utilizarea pe şantiere a utilajelor de construcţii cu mijloace de semnalizare acustică la mersul înapoi. Controlul accesului şi staţionării riveranilor în zona de lucru. Utilizarea potrivit reglementărilor a permiselor de lucru cu foc deschis. Ținerea sub control a utilizării echipamentelor individuale de protecție. Semnalizarea şi împrejmuirea eventualelor puncte periculoase de pe şantier. Crearea şi menţinerea zonelor de siguranță în jurul săpăturilor schelelor şi a mijloacelor de ridicat. e Desfăşurarea activităţilor de prevenire și protecție prevăzute de legislația în vigoare prin servicii interne/lucrători deseranați sau servicii externe abilitate. 6.4.2. Mijloace colective de protecţie În timpul execuţiei lucrărilor, pe şantier vor fi la dispoziție şi se vor utiliza după caz, următoarele categorii de mijloace colective de protecţie: podețe de trecere pasarele, rampe cu mână curentă balustrade de protecție schele şi oşafodaje plase de protecție îngrădiri diverse garduri de protecție parapete de protecţie indicatoare şi semnalizări de securitate (panouri) fixe sau mobile iluminat de siguranță semafoare şi lămpi cu lumină intermitentă bariere platforme de lucru Aplicarea măsurilor de protecție colectivă și utilizarea mijloacelor colective de protecție va fi asigurată de conducătorii direcţi ai locurilor de muncă, iar ținerea sub control a acestora se va face prin verificările sistematice efectuate de serviciul intern/lucrătorul desemnat/serviciul extern de prevenire şi protecție al antreprenorului/subantreprenorilor. 6.4.3.Echipamente individuale de protecţie Pe şantier se vor acorda echipamente individuale de protecție în conformitate cu listele de dotare întocmite urmare evaluării riscurilor. Acestea se vor acorda la acele locuri de muncă/posturi de lucru la care riscurile nu au putut fi eliminate prin măsuri tehnice sau organizatorice. La nivelul şantierului se vor asigura toafe aceste echipamente, inclusiv înlocuirea imediată a acestora în situaţiile în care s-a pierdut calitatea de protecție a echipamentului sau acesta a fost înstrăinat/pierdut. 20

65 În această ordine de idei, pe şantier lucrătorii vor purta în permanență următoarele categorii de echipament individual de protecție: e vestă reflectorizantă; e cască de protecţie; e salopetă de protecţie; e bocanci cu bombeu metalic; e mănuși de protecție. De asemenea pe inventarul individual al lucrătorilor sau în inventarul formațiilor de lucru vor exista în permanență: e căști, antifoane; e cizme de apă-noroi; e ham sau centuri de siguranță; o pelerine; e ochelari de protecție; e pălmare; e echipament de protecție pentru anotimpul rece; Suplimentar față de cele de mai sus, electricieni de pe şantier vor avea în dotare: o mănuși electroizolante de joasă tensiune; e cizme electroizolante de joasă tensiune; mănuşi cu scurtcircuitoare; e scule electroizolante, De asemenea, sudorii vor fi dotați suplimentar cu: e mănuși de sudură; e mască de sudură adecvată tipului de sudură; e cizme electroizolante; e şorț de sudură; e alte tipuri de echipament, funcție de lucrările de sudare pe care le au de executat. Ținerea sub control a dotării, utilizării şi întreținerii echipamentului individual de protecție se face prin intermediul controalelor efectuate de serviciul intern/lucrătorul desemnat/serviciul extern de prevenire şi protecţie al antreprenorului/subantreprenorului Măsuri generale de organizare a șantierului stabilite de comun acord de către managerul de proiect și coordonatorii în materie de securitate şi sănătate Potrivit legislației în vigoare, prezentul plan de securitate şi sănătate al şantierului trebuie ținut la zi pe toată durata realizării lucrărilor prin grija coordonatorului de securitate şi sănătate în muncă Tot prin grija coordonatorului în materie de securitate şi sănătate pe durata realizării lucrărilor, Planurile proprii ale antreprenorilor şi subantreprenorilor vor trebui integrate în acest plan de securitate şi sănătate. 21 | | | |

6.6 Din aceste considerente, managerul de proiect împreună cu coordonatorul în materie de securitate şi sănătate în muncă care va fi desemnat de beneficiar, vor stabili în faza de organizare de şantier şi măsurile generale de organizare a şantierului funcție de organizarea şi dotarea antreprenorilor şi a principalilor subantreprenori precum cerințele specifice de circulaţie şi trafic auto şi pietonal în zonele afectate de lucrări. După caz, aceste măsuri vor trebui să stabilească printre altele, care sunt zonele care vor fi afectate de şantier, care sunt restricţiile de circulaţie în acele zone, care sunt variantele de ocolire în aceste zone, care sunt masurile specifice de protecție pentru riverani, care sunt locurile de depozitare a materialelor rezultate din demolări și dezafectări, care sunt locurile de depozitare a materialelor diverse, locurile de amplasare a barăcilor şi magaziilor de materiale mărunte etc, Funcție de aceste măsuri, antreprenorul îşi va putea elabora proiectul propriu de organizare de şantier. Amenajarea şi organizarea şantierului, inclusiv a obiectivelor edilitar-sanitare. Modalităţi de depozitare a materialelor. Amplasarea echipamentelor de munca prevăzute de antreprenori şi subantreprenori pentru realizarea lucrărilor proprii După elaborarea Proiectului de organizare de şantier, antreprenorul îl va supune spre aprobare de către În cadrul proiectului de organizare de şantier antreprenorul va trebui să rezolve următoarele probleme: stabilirea baracamentelor; modul de desfăşurare a circulaţiei pe durata de execuţie a lucrărilor; modul de depozitare a materialelor folosite; utilaje de construcții; curent electric de forță şi iluminat; apa potabilă; apa caldă; canalizarea menajeră; evacuarea gunoiului, linii de telefon şi fax. Pe durata posesiei şantierului, antreprenorul este răspunzător de iluminare, măsuri de protecţia lucrătorilor provizorii, depozitarea materialelor, săpături, lucrări neterminate, siguranța pentru public, utilizarea drumurilor. Antreprenorul va păstra deschise toate accesele la intrările blocului pe toată durata execuției lucrărilor. Atunci când închiderea unui astfel de acces esie inevitabilă, cu acordul beneficiarului, se va face o notificare completă asupra operațiunilor către toți proprietarii afectaţi, indicându-se durata acestora, evitându-se astfel eventuale conflicte cu aceştia. Depozitarea materialelor şi manipularea acestora se va face astfel încât să fie avute în vedere accesele la intrările în bloc, asigurându-se trotuarele libere în permanență. Depozitarea materialelor se va face cu respectarea prevederilor din caietele de sarcini pentru fiecare material în parte şi cu respectarea cerințelor de securitate şi sănătate în muncă aplicabile. Pe toată durata execuției antreprenorul va trebui să elimine orice defecte cu privire la : e securitatea fiecărei persoane de pe şantier, atât a celor autorizate, cât şi a celor neautorizate; e luminile, barierele şi panourile de avertizare. Şantierul şi împrejmuirea trebuie prevăzute cu mijloace de semnalizare şi panouri care să indice: - echipamentul de protecție obligatoriu; - regulile pe linie de securitate și sănătate în muncă ce trebuie să fie respectate în incinta şantierului; - numele persoanelor care răspund de organizarea şantierului; - limita zonei de securitate; 22

67 6.8 căderea de obiecte de la înălțime Spațiile şi facilitățile destinate organizării de şantier. Organizarea şantierului de construcţii trebuie să satisfacă toate condițiile de securitate şi de igienă a muncii, Numărul toaletelor va fi stabilit în funcţie de numărul de muncitori estimat, astfel încât să se asigure minim un WC la 20 de lucrători. Atenţie! Prezenţa femeilor în şantier presupune toalete separate. Se vor asigura spații special destinate (vestiare) pentru schimbarea hainelor şi odihna în timpul pauzelor de lucru. Aceste spații vor avea posibilitate de încălzire în siguranță pe timp Se vor organiza spații pentru spălat pe mâini, dotate corespunzător cu apă curentă, (minim 20 litri/orn), săpun etc. Se vor amenaja spații închise pentru servirea mesei Măsuri de coordonare stabilite de coordonatorii în materie de securitate şi sănătate şi obligațiile ce decurg din acestea Coordonatorul în materie de securitate şi sănătate pe durata realizării lucrărilor va trebui ca funcție de numărul de societăți de construcţie prezente pe şantier și de specificul lucrărilor pe care le execută să ia măsuri de coordonare a activității acestora, astfel încât să fie evitate Aceste măsuri de coordonare vor viza: Căile sau zonele de deplasare ori de circulaţie orizontale și verticale Condiţiile de manipulare a diverselor materiale, în particular, în ceea ce priveşte interferența instalațiilor de ridicat aflate pe şantier sau în vecinătatea acestuia Limitarea manipulării manuale a sarcinilor Delimitarea şi amenajarea zonelor de depozitare a diverselor materiale, în mod deosebit dacă se depozitează materiale sau substanțe periculoase Condiţiile de depozitare, eliminare sau de evacuare a deşeurilor și a materialelor rezultate din dărâmări, demolări şi demontări Condiţiile de ridicare a materialelor periculoase utilizate Utilizarea mijloacelor de protecţie coleclivă şi a instalaţiei electrice generale Măsurile care privesc interacţiunile de pe şantier Obligații ce decurg din interferența activităților care se desfăşoară în perimetrul şantierului şi în vecinătatea acestuia În organizarea activității antreprenorului trebuie avut în vedere că activitățile de pe șantier se interferează semnificativ cu activitățile curente din zonele riverane, cu atât mai mult cu cât este vorba despre o zonă de locuințe. În acest sens, în mod deosebit se va avea în vedere că: o lucrările se vor executa pe străzi, la mică distanță de blocuri, de regulă în locuri înguste, cu spații mici de manevră pentru mijloacele de transport şi utilaje; e lucrările vor îngreuna circulația autovehiculelor riveranilor din blocurile din zonă; o activitatea se va desfăşura în prezența locuitorilor din zonă, în mare parte neobişnuiți cu astfel de lucrări de investiții şi ca atare suspicioşi şi neîncrezători; e prezența copiilor şi altor persoane curioase în zonele cu riscuri deosebite de accidentare Yor constitui pericole suplimentare în organizarea şi desfăşurarea activităților de pe şantier; 23 i | | | | | i |

Pentru prevenirea accidentelor de muncă şi altor categorii de evenimente se vor lua următoarele măsuri: e se va colabora în permanenţă cu beneficiarul investiţiei în efortul de conştientizare a locuitorilor din bloc asupra necesității și beneficiilor realizării acestor lucrări; e se va consulta beneficiarul investiţiei la stabilirea programului de execuție a lucrărilor, astfel încât acesta să fie corelat — atât cât este posibil — cu necesitățile locatarilor . se va acţiona cu consecvență pentru rezolvarea amiabilă, în condiții rezonabile a solicitărilor locuitorilor din bloc rezultate din disconfortul produs de şantier; e se va păstra un contact permanent cu cabinetul de asistență medicală din zonă, astfel încât în caz de accident să se poată interveni în timp util pentru acordarea unui ajutor calificat; e se vor anunța locatarii din bloc prin fluturaşi asupra lucrărilor care vor fi realizate, durata acestora și a măsurilor de securitate care se impun a fi respectate pe durata execuției; se va insista şi asupra aşteptărilor antreprenorului de la locatari; e se vor monta indicatoare de interzicere, avertizare, obligativitate după caz, care să atragă atenția asupra riscurilor de accidentare care nu au putut fi eliminate din sistemul de muncă prin măsuri de natură tehnică și organizatorică; e se vor instrui în mod deosebit lucrătorii de pe şantier asupra riscurilor suplimentare rezultate din acest gen de interferenţe; în mod deosebit se va insista asupra riscurilor rezultate din altercaţii sau comportamente provocatoare față de locatari, precum și din cele ce rezultă din practicarea de către lucrători a sexului cu persoane necunoscute (agresiuni, boli venerice); e se va acorda o atenție deosebită înlăturării copiilor şi a locatarilor curioşi din preajma schelelor de pe şantier; o se va acţiona pentru limitarea contactelor dintre lucrători şi locatari; în acest sens se vor asigura condiții sociale acceptabile, astfel încât să nu fie necesară apelarea la serviciile acestora; e se va interzice lucrătorilor să servească masa la locatari sau să achiziționeze alimente sau produse alimentare de la aceştia; se va acorda o atenție deosebită verificării stării tehnice a mijloacelor de transport, utilajelor de construcţii folosite la lucrări, inclusiv a funcționării ireproşabile a mijloacelor de avertizare şi semnalizare sonoră şi luminoasă ale acestora; e se va organiza cu deosebită atenţie activitatea eventualelor mijloace de ridicat, a celor de încărcare de pe șantier, astfel încât să se prevină prezența în raza de acțiune a acestora a lucrătorilor şi a locatarilor; e se va insista asupra controlului disciplinei în muncă astfel încât să fie evitate riscurile specifice datorate executării de operații de muncă în afara cadrului legal şi/sau al proiectului (înstrăinări de materiale, transporturi, încărcări, turnări de betoane etc.) în folosul locatarilor; e se vor extinde măsurile de prevenire şi stingere a incendiilor specifice şantierului luându- se în considerare şi factorii de risc de incendiu datorați vecinătății gospodăriilor locatarilor şi activităților casnice ale acestora. În interesul şi pentru siguranța locuitorilor din zonă, aceştia vor fi avertizați sistematic, prin diferite miţloace să : Nu lase copii nesupravegheați pe stradă ! Nu intre în raza de acțiune a utilajelor ! Nu se apropie la mai puțin de 2 m de împrejmuirile şantierului sau de schele ! Nu atingă cablurile electrice de pe şantier ! Nu circule, dar mai ales să nu staţioneze ps căile de circulație pentru autovehicule! Nu distragă atenția şoferilor, mecanicilor de pe utilaje sau lucrătorilor de pe șantier ! 24

69 10 Discute eventualele probleme numai cu şeful lucrării | Nu se urce nici ziua nici noaptea pe materialele, maşinile şi utilajele de pe şantier ! Nu distrugă mijloacele de avertizare sau pe cele de protecţie | Respecte semnificația indicatoarelor de securitate montate pe şantier ! Măsuri generale pentru asigurarea menținerii şantierului în ordine și în stare de curățenie Pentru asigurarea menținerii șantierului în ordine şi stare de curăţenie, antreprenorul va avea în vedere următoarele măsuri cu caracter general: e Controlul depozitării materialelor pe şantier numai în locurile anume destinate şi prevăzute în proiectul de organizare de şantier. e Interzicerea depozitării oricăror materiale pe căile de acces şi circulaţie şi în vecinătatea baracamentelor. » Menţinerea în perfectă e Interzicerea accesului pe e Verificarea sistematică a semnalizării de securitate şi sănătate în muncă. O atenție deosebită se va acorda celor de avertizare a lucrătorilor şi de semnalizare a locurilor de e Păstrarea stabilității . Controlul depozitării temporare şi evacuării de pe şantier a materialelor rezultate din demolări, dezmembrări sau demontări. e Verificarea autovehiculelor care transportă materiale pe şantier şi înlăturarea celor cu caroseria incompletă sau defectă care scapă materiale din mers. e Desfăşurarea de către serviciul intern/lucrătorul desemnat/serviciul extern de prevenire şi protecție a acțiunilor sistematice de control pe șantier. Stabilirea la nivelul fiecărei formaţii de lucru a răspunderilor şi atribuțiilor concrete pentru menținerea ordinii şi efectuarea curăţeniei la locurile de muncă Indicaţii practice privind acordarea primului ajutor, evacuarea persoanelor şi măsurile de organizare luate în acest sens La nivelul antreprenorului vor fi luate măsurile organizatorice pentru acordarea primului ajutor în caz de accident. Dintre aceste măsuri amintim: e stabilirea prin decizia administratorului/directorului general al societății a responsabilităților pe linia organizării şi acordării primului ajutor în caz de accident; e instruirea sistematică a lucrătorilor cu privire la organizarea şi acordarea primului ajutor în caz de accident; e pregătirea în fiecare formație de lucru a minim 2 salvatori (de obicei şeful de formație și înlocuitorul de drept al acestuia, dar nu numai) care să fie în măsură să acorde un ajutor adecvat e urmare evaluării riscurilor, elaborarea planului de acţiune în caz de pericol grav şi iminent în care sunt stabilite şi responsabilități privind acordarea primului ajutor în cazul în care urmare În organizarea activității de acordare a primului ajutor se va avea în vedere că în momentul în care se intervine pentru salvarea victimelor unui accident trebuie respectate următoarele Y Victima nu se deplasează Y Primul ajutor se acordă la locul accidentului; Y În primul rând se evaluează gravitatea stării victimei și după această evaluare se alertează imediat ambulanţa 25

6. N" Ținând cont de aceste principii se vor difuza următoarele instrucțiuni de acordare a primului ajutor în caz de accident, insistând ca acţiunile să se desfăşoare în ordinea de mai jos: 1. Izolarea zonei şi îndepărtarea curioşilor pentru a evila creşterea numărului de victime 2. Degajarea accidentatului. Se vor îndepărta obiectele tari şi ascuţite care pot răni accidentatul, se vor deschide eventualele ferestre, se vor desface nasturii de la gât, cravata, centura Degajarea accidentatului se face urmând următoarele precauții Y se urmăreşte menținerea permanentă a coloanei vertebrale în linie dreaptă (cap-gât-trunchi), pentru a se evita lezarea măduvei spinării în cazul unei fracturi de coloană; Y în cazul unei fracturi închise membrul fracturat se menține în poziția găsită, fără a încerca punerea în poziție normală; Y în cazul unei fracturi închise se evită manevrele inadecvate pentru a nu le transforma în fracturi deschise, 3. Acordarea primului ajutor Se verifica starea de conştiență. Daca se constatata ca victima nu este constienta : Se solicita ajutor Se elibereaza caile respiratorii ale victimei Se verifica existenta respiratiei Se controleaza existența circulației sângelui 4. Chemarea ambulanţei. Ambulanţa este chemată prin apel la 112. 5. Supravegherea victimei şi continuarea, dacă este nevoie, acordării primului ajutor până la sosirea ambulanței Modalităţi de cooperare între managerul de proiect, antreprenorul general, subantreprenori, lucrătorii independenți sau persoanele temporare Conform cu prevederile prezentului plan de securitate şi sănătate în muncă a şantierului, fiecare antreprenor/subantreprenor este obligat să elaboreze planul propriu de securitate și sănătate pentru lucrările executate în şaniier, să-l prezinte managerului de proiect şi coordonatorului în materie de securitate şi sănătate în muncă ia nivelul proiectului și să numească o persoană responsabilă cu securitatea şi sănătatea în muncă pie durata executării lucrărilor. Coordonatorul în materie de securitate şi sănătate în muncă la nivelul lucrării are dreptul de a verifica dacă antreprenorul/subantreprenorul şi-a instruit corespunzător personalul în materie de securitate şi sănătate în muncă. Obligația generală a colaborării dintre angajatori este prevăzută în Legea nr.319/2005 a securității şi sănătății în muncă, care prevede că atunci când în acelaşi loc de muncă îşi desfăşoară activitatea lucrători de la mai multe întreprinderi, angajatorii acestora sunt obligaţi: a) să coopereze în vederea implementării prevederilor privind securitatea, sănătatea şi igiena în muncă, luând în considerare natura activităților; b) să îşi coordoneze acţiunile în vederea protecției lucrătorilor şi prevenirii riscurilor profesionale, luând în considerare natura activităților; c) să se informeze reciproc despre riscurile profesionale; d) să informeze lucrătorii şi/sau reprezentanții acestora despre riscurile profesionale. Ca modalități de colaborare generale, valabile implicit şi pentru antreprenori, subantreprenori şi lucrători independenți, HG nr.1425/2006, de aprobare a normelor de aplicare a Legii nr.319/2006 a securităţii şi sănătății în muncă, prevede următoarele modalități: 26

1, Colaborarea angajatorului cu lucrătorii desemnaţi/serviciile înterne/serviciile externe ai/ale altor angajatori, în situația în care mai mulți angajatori îşi desfășoară activitatea în acelaşi loc de munca. 2. Includerea de clauze privind securitatea şi sănătatea în muncă la încheierea contractelor de prestări de servicii cu alți angajatori, inclusiv la cele încheiate cu angajatori străini. 3. Pentru lucrătorii din întreprinderi şi/sau unităţi din exterior, care desfăşoară activităţi pe baza de contract de prestări de servicii în întreprinderea şi/sau unitatea unui alt angajator, angajatorul beneficiar al serviciilor va asigura instruirea lucrătorilor privind activităţile specifice întreprinderii şi/sau unităţii respective, riscurile pentru securitate şi sănătate în muncă, precum şi măsurile şi activitățile de prevenire şi protecție la nivelul întreprinderilor şi/sau unității, în general 4 Planul de securitate şi sănătaie al şantierului . Prezentul plan s-a întocmit în paralel cu claboratea proiectului de coordonatorul în materie de securitate şi sănătate în muncă pe durata elaborării proiectului 3. Planul propriu de securitate şi sănătate al (sub)antreprenorilor. Este şi el un instrument al colaborării deoarece el rezultă din planul de securitate și sănătate al şantierului, cuprinzând detalierea măsurilor de prevenire şi protecţie pentru lucrările pe care le execută şi ținând cont de măsurile prevăzute în planul de securitate şi sănătate. Planul propriu al antreprenorului se transmite subantreprenorilor împreună cu planul de securitate și sănătate al şantierului. 6. Şedinţele de coordonare. Constituie o altă modalitate de colaborare între antreprenori, subantreprenori şi lucrători independenți. Ele se desfăşoară la inițiativa şi sub conducerea coordonatorului în materie de securitate şi sănătate pe durata execuției lucrărilor, La ele participă managerul de proiect, şeful de şantier, şefii de puncte de lucru, alte persoane cu răspunderi în domeniul securității şi sănătății în muncă de la antreprenori şi subantreprenori. 7. Analizele de siadiu fizic, Pot fi organizate fie direct de beneficiarul investiţiei, fie printr- un reprezentant al acestuia (societate de consultanţă). Chiar dacă nu au ca obiect numai analiza securității şi sănătății în muncă, ele constituie o bună modalitate de colaborare între executanții lucrării, cu atât mai mult cu cât aceasta are loc în prezența sau la solicitarea beneficiarului. 8. Şedinţele de securitate și sănătate în muncă. Se pot desfăşura atât săptămânal (la lucrări complexe), cât și lunar. La aceste întruniri de regulă participă persoanele cu răspunderi în domeniul securității şi sănătății în muncă de la toți angajatorii și lucrătorii independenți de pe şantier, Au tocmai rolul de colaborare la implementarea pe şantier a măsurilor-de prevenire şi protecție. CE 9. IÎntrunirile ocazionale de securitate şi sănătate în muncă. Se orgănizează fin, în caz de evenimente, fie în pregătirea unor lucrări speciale sau periculoase care impun o, coordonare sau o intervenție precisă a unor anumiți lucrători, angajatori sau prestatori'de servicii, * ; 10. duditul de sistem de management al securității şi sănătății ocupaţionale: Este de asemenea o modalitate de colaborare. Are rolul de a identifică neconformitățile, abăterile de la sistemul de management al securității şi sănătății în muncă ale antreprenorului sau subantreprenorilor şi de a stabili acţiunile corective şi preventive necesate. Raportul cu acţiuni corective şi preventive aprobat de conducere, este trimis spre eliminarea deficienţelor tuturor celor implicați în funcţionarea sistemului. 27

11. Auditul de conformitate cu prevederile legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Este şi el un instrument de colaborare. De regulă se efectuează de serviciul intern/extern al antreprenorului şi are rolul de a identifica şi notifica în raportul de audit, toate neconformitățile din domeniul securității şi sănătății în muncă aplicabile șantierului şi activităţilor care se desfăşoară pe acesta, indiferent de organizatorul activităţii la care au fost identificate. Eliminarea neconformităților 12. Inspecţia de securitate şi sănătate în muncă. Poate fi internă — în cazul în care se desfăşoară de personalul de specialitate de la beneficiar/consultanță, antreprenor sau subantreprenor — sau externă — dacă se efectuează de organele de control de la Inspecţia Muncii1TM, Inspecţia Sanitară de Stat sau de la Asiguratorul pentru accidente de muncă şi boli profesionale (în prezent Casa județeană de pensii). Ca mijloace de comunicare în colaborarea dintre antreprenori, subantreprenori şi lucrătorii independenți, se folosesc toată gama uzuală în această activitate, Amintim aici: contractul; protocolul; înţelegerea; planurile; telefonul; scrisoarea; e-mail-ul; nota telefonică; circulara. 7. PROTECȚIA ÎMPOTRIVA ZGOMOTULUI În timpul execuţiei lucrărilor se vor folosi utilaje care să asigure o protecție adecvată a locatarilor şi a muncitorilor. Se vor respecta orarul de liniste si in acea perioada se va evita folosirea sculelor care produc zgomote intense. 8. VERIFICAREA PROIECTULUI Verificarea proiectului se va face la cerinta A si C 28

PROGRAM DE CONTROL AL CALITĂȚII LUCRĂRILOR ÎN FAZE DE EXECUȚIE, CONFORM LEGII NR.10/95 DENUMIREA LUCRĂRII REABILITARE TERMICA IMOBIL B-dul. Calea Sagului nr. 31-33, bl T35 AMNPLASAMENT Jud. Timiş, Municipiul Timisoara, B-dul Calea Sagului nr. 31- 33, bl 'T35 INVESTITOR PRIMARIA MUNICIPIULUI TIMISOARA In conformitate cu : Legea nr.10/1995 " Legea privind calitatea in constructii" C56-85- Normativ privind verificarea calitatii lucrarilor de constructii si instalatii aferente HG925/1995 privind aprobarea Regulamentului de verificare si expertiza tehnica de calitate a proiectelor, a executiei constructiilor, complectat cu Indrumatorul de aplicare MLPTL nr. 77/N/1996 HG nr. 272/1994 referitor la Regulamentul privind controlul de stat in constructii HG. Nr. 261/1994 pentru aprobarea Regulamentului privind conducerea si asigurarea calitatii in constructii-Regulamentul privind stabilirea categoriei de importanta a constructiilor HG nr. 273/1994 privind Regulamentul de receptie a lucrarilor de constructii si instalatii aferente HG nr 653/2001 privind infiintarea Inspectoratului de Stat În Constructii H.G. nr 766/1997 Hotararea pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea in constructii HG 278/1994 -Regulameniul privind certificarea calitatii produselor folosite in constructii HG456/1994 privind Regulamentul de receptie a lucrarilor de montaj utilaje, instalatii tehnologice si a punerii in functiune a capacitatilor de productie Se stabilesc urmatoarele faze:

1 |Predarea-preluarea amplasamentului PVR B,E 2 |Inspectia suprafetelor curatate inaintea aplicarii termosisternului PVR BEP Verificarea certificatelor de calitate/conformitate ale 3 materialelor:polistiren, adeziv, dibluri, masa de spaclu, plasa de fibra E+CQ+P cc | 4 |Verificare trasare cota profil de soclu PVR BEP 5 |Montarea şi efectuarea probelor de funcţionare a tâmplăriei PVR+FD BEP 6 |Inspectia modului de fixare a placilor de polistiren PVLA+FD BEP, 7 Verificarea planeitatii suprafetelor inainte de aplicarea tencuielii PVR BE decorative | 8 |Receptia termosistemului PVR BE br E 9 |Desfacerea straturi existente la ultimul planseu PVR BE Verificarea certificatelor de conformitate ale materialelor:polistiren, 10 membrane etc E+CQ+P Oe — a 11 |Verificarea starii stratului suport pentru termoizolatia noua PVR BEP 12 |Verifioarea calitatii stratului de difuzie a vaporilor PVR BE - 13 |Verificarea calitatii montajului termoizolatiei la terasa PVLA BEP, Verificarea calitativa a montajului membrelor hidroizolatoare- in " 14 camp,la imbinari si racorduri canalele de ventilatie PVR+FD BEP) 15 Verificarea montarii termoizolatiei la intradosul planseului peste PVR+FD BEP, subsol 16 |RECEPTIE LA TERMINAREA LUCRARILOR PVR+FD BEP, P - Proiectanti PVR -Proces verbal de recepție B - Beneficiar PVLA - Proces verbal de lucrari ascunse E - Executant FD - Proces verbal de faza determinanta 1 - inspector CC: Certificat de conformitate CQ-Responsabil calitate Conform reglementărilor in vigoare ,executantul şi beneficiarul are obligaţia de a anunţa cu cel puțin 10 zile înaintea fazei determinante pe cei care trebuie să participe la realizarea controlului şi întocmirea actelor. Beneficiarul va lua toate măsurile pentru aducerea la îndeplinire a obligaţiilor ce-i revin conform Legii 10-1995. Un exemplar din prezentul program si actele mai sus mentionate precum si proiectul se vor anexa la Cartea tehnica a constructiei." P rajeștant: Executant: Beneficiar A Cc, (SD. PROMȘT C&A SRL e 7 o

Numele si prenumele verificatorului atestat ANEXA 2a 'RETEZAN REMUS Nr. 62 din Calea Lugojului nr.67 Ghiroda conform regist Tel. +40754020500 REFERAT Privind verificarea de calitate la cerinta a proiectului Proiect Nr. 100 / 7 - SAG 31.33 — Reabilitare termica imobil PT [2 1 faza LPT] ce face obiectul contractului 1. Date de identificare*: Proiectant general S.C. PROIECT C&A S.R.L. | Auditor Energetic [ing Vasile Olaru] | Data prezentarii pentru verificare : 17 apr. 2013 2. Caracteristici principale ale proiectului si ale constructiei Pentru proiectul prezentat exista Expertiza Energetica a cladirii si Certificat de performanta energetica a cladirii nr. 219 / 30.10.2012, Nota energetica 87,33 (C) Pereti exteriori — panouri mari tristrat din beton armat 10cm Termoizolatie —BCA 15cm Tamplarie exterioara — lemn cu geam din 2 foi de sticla simpla Propuneri de eficientizare energetica: - inlocuirea tamplariei din lemn cu tamplarie din PVC sau Aluminiu cu geam termoizolant - peretii exteriori vor fi placati cu un strat suplimentar de termoizolatie 3. Documente care se prezinta la verificare**: - Tema de proiectare - Certificat dr urbanism nr. emis de - Avize obtinute: La proiectantul general - Autorizatia de construire: nr. emisa de - Raportul expertizei tehnice (la proiectele de punere in siguranta la actiunea seismelor, reabilitare termica, extinderi, modernizari, etc.)

- Memoriul elaborat de proiectant in care se prezinta solutia propusa pentru respectarea cerintei verificate - Nota de calcul in care se fundamenteaza solutia propusa, programul de calcul si listingul - Alte documente | Raportul de Expertiza Energetica al cladirii Raport de Audit Energetic Certificat de Performanta Energetica a cladirii 4. Concluzii asupra verificarii:*** a) In urma verificarii se considera proiectul corespunzator, semnandu-se si stampilandu-se conform indrumatorului b) In urma verificarii se considera proiectul corespunzator pentru faza verificata, semnandu-se si stampilandu-se conform indrumatorului, cu urmatoarele conditii obligatorii a fi introduce in proiect, prin grija beneficiarului de catre proiectant: Proiectul este conform. Am primit__4____exemplare Am predat Investitor/Proiectant Verificato, Se *Se vor preciza fica CATOR. - Constructie noua/existenta/care se pune in siguranta, modernizare, reabilitare, extindere, etc: - Tipurile si caracteristicile constructive: - Dimensiuni - Functie principal - Conditii de amplasament si de vecinatati care au legatura cu cerinta verificat (zona seismic, natura terenului, zona eoliana, etc.) **Se inscriu documentele prezentate de proiectant si verificate efectiv, In cazul in care documentele prezentate sunt însuficiente se cere proiectantului completarea acestora, fixandu-se un termen. Referatul se completeaza dupa completarea documentatiei. ***Se inscriu numai in situatia specifica (a) sau (b)

Numele si prenumele verificatorului atestat Dr. ing. Marinov Victor-Radu Nr.2 data 10.01.2013 Persoana fizica Conform registrului de evidență Adresa : Timisoara Str. Gheorghe Dragomir, nr. 6 ap. 7 Tel. : 0723597203 REFERAT pentru verificarea de calitate la cerința A1 a proieciului: Reabilitare termica imobil B-dul. Calea Şagului nr. 31-33, bl T35 faza DT+DDE ce face obiectul contractului TIM/99 1. Date de identificare Proiectant general: S.C. PROIECT C&A S.R.L. Proiectant de specialitate S.C. PROIECT C&A S.R.L. Investitor PRIMARIA MUNICIPIULUI TIMISOARA Amplasament : județ/sector TIMIS, localitate TIMISOARA, B-dul. Calea Sagului nr. 31-33, bl T35 Data prezentării proiectului la verificare: 10.01.2013 2. Caracteristici principale ale proiectului şi ale construcţiei : Constructie existenta propusa pentru reabilitare termica. Imobilul cu regim de inaltime S+P+10 are structura de rezistenta din pereti structurali din beton armat monolit. Peretii exteriori sunt diafragme din beton armat monolite realizate in cofraje glisante, peretii interiori sunt diafragme monolite de 15 cm grosime realizate in cofraje glisante, planseele sunt din beton armat monolit avand 12 cm grosime, scarile sunt cu o rampa din beton armat monolit, acoperisul este de tip terasa necirculabila. Infrastructura este alcatuita din peretii de subsol avand 20 cm grosime, iar fundatia este continua din beton . Constructia nu prezinta avarii semnificative. Reabilitarea termica se va realiza prin placarea peretilor exteriori cu placi din polistiren expandat 10 cm, inlocuirea tamplariei din leran cu tamplarie din PVC, inchiderea logiilor/balcoanelor cu tamplarie din PVC.Reabilitare termica planseu peste subsol - cu polistiren expandat de 5 cm grosime. Reabilitare termica planseu terasa - cu polistiren expandat de 12 cm grosime. 3. Documente ce se prezintă la verificare : — Tema de proiectare DA — Certificatul de urbanism nr : 4546/11.12.2012 — Avize obţinute —- Autorizaţia de construcție nr. ..................... BMISĂ cecene en anina nina - Raportul expertizei tehnice DA - Plansele desenate in care se prezinta solutia constructiva - Alte documente 4. Concluzii asupra verificării ; (a) În urma verificării se consideră proiectul corespunzător, semnându-se şi ştampilându-se conform îndrumătorului ; (b) În urma verificării se consideră proiectul corespunzător pentru faza verificată, semnându-se şi ştampilându-se conform îndrumătorului,cu următoarele condiții obligatorii a fi introduse în proiect prin grija investitorului de către proiectant : REABILITAREA TERMICA NU MODIFICA GRADUL DE ASIGURARE SEISM LOCABIRII N RN | Pișdat a Am primit 7 exemplare f x a Bi n Investitor/ IE E 4 a] | te e q i A ȘI Makiac PROIE Verificatoj a Dr.i R de

Numele si prenumele verificatorului atestat ING. DEAC IOAN Nr.255 data 29.01.2013 FIRMA: Persoana fizica Conform registrului de evidență Adresa, telefon, fax : Timisoara, Calea Aradului nr. 8, Ap, 68 Tel 0256/436029 REFERAT pentru verificarea de calitate la cerința "C"-SECURITATEA LA INCENDIU a proiectului: Reabilitare termica imobil B-dul. Calea Sagului nr, 31-33, bl T35 faza DT+DDE ce face obiectul contractului TIM/101 1, Date de identificare Proiectant general: S.C. PROIECT C&A S.R.L. Proiectant de specialitate S.C. PROIECT C&A S.R.L. investitor PRIMARIA MUNICIPIULUI TIMISOARA Amplasament : județisector TIMIS, localitate TIMISOARA, B-dul. Calea Şagului nr. 31-33, bl T35 Data prezentării proiectului la verificare: 29.01.2013 2. Caracteristici principale ale proiectului şi ale constructiei : Constructie existenta propusa pentru reabilitare termica. Caracteristicile geometrice constructive ale cladirii sunt conform prevederilor din memoriu tehnic social-culturale, agrozootehnice si industriale", cladirea se inscrie in clasa lll-constructii de importanta normala. Categoria de importanta in conformitate cu "Regulamentul privind stabilirea categoriei de importanta a constructiilor" eşte "C”. Gradul de rezistenta la foc este II-țll , Structura de rezistenta i -fundatiile sunt din beton armat -peretii exteriori sunt diafragrne din beton armat monolite realizate in cofraje glisante -peretii interiori sunt diafragme monolite de 15 cm grosime realizate in cofraje glisante -planseele &unt din beton armat monolit avand 12 cm grosime -scarile sunt cu o rampa din beton armat monolit -acoperisul este de tip terasa necirculabila Reabilitarea termica se va realiza prin placarea peretilor exteriori cu placi din polistiren expandat 10 cm, inlocuirea tamplariei din lemn cu tamplarie din PVC, inchiderea logiilor/balcoanelor cu tamplarie din PVC, Reabilitare termica planseu peste subsol - cu polistiren expandat de 5 cm grosime, Reabilitare termica planseu terasa - cu polistiren expandat de 12 cm grosime. Clasa de rezistenta la foc a placilor din polistiren este B-s2,d0, conform SR-EN 13501-1+A1-2010. La nivelul fiecarui planseu se dispune perimetral o fasie de 30 cm latime din vata minerala bazaltica avand 10 cm grosime cu rol in evitarea propagarii incendiului pe fatada.

Reteaua de distributie pentru apa potabila existenta asigura debitul de incediu exterior la presiunea de 0.7 bar pentru interventia unitatii de pompieri a municipiului Tirnisoara. 3. Documente ce se prezintă la verificare - Tema de proiectare DA -— Certificatul de urbanism nr : 4546/11.12.2012 — Avize obținute - Autorizaţia de construcție nr. pia ..ernisă de... va pt Raportul expertizei tehnice (a proiectele de punere | în , siguranță la acţiunea seismelor, reabilitare tehnică, extinderi, modernizări etc.) —_ Memoriul elaborat de proiectant, în care se prezintă soluția adoptată pentru respectarea cerinței verificate DA - Plansele desenate in care se prezinta solutia constructiva - Alte documente 4.Concluzii asupra verificării : (a) În urma verificării se consideră proiectul corespunzător, semnându-se şi ştampilându-se conform îndrumătorului ; (b) În urma verificării se consideră proiectul corespunzător pentru faza verificată, semnându-se şi ştampilându-se conform îndrumătorului,cu următoarele condiții obligatorii a îi introduse în proieci prin grija investitorului de către proiectant: BUN PENTRU EXECUTIE CU RECOMANDAREA DE A SE ASIGURA FUNCTIONAREA HIDRANTIILOR IN MOD PERMANENT Am primit 7 exemplare Am predat 7 exemplare Investitor/ Proiectant Verificator proiecte MLPTL nr. 1431 S.C. PROIECT C8A S.R.l. ING, DEAC IOAN ing. PALADE Cristian |

Atasament: Referat.pdf

ROMÂNIA APROBAT MUNICIPIUL TIMIŞOARA PRIMAR DIRECŢIA TEHNICĂ NICOLAE ROBU SERVICIUL ENERGETIC ŞI MONITORIZAREA SERVICIILOR DE UTILITĂŢI PUBLICE COMPARTIMENTUL EFICIENTIZARE ENERGETICĂ CLĂDIRI Nr. SC2014- /

REFERAT

privind aprobarea documentaţiei tehnico-economice – faza PT şi a indicatorilor tehnico-economici – faza PT, pentru obiectivul de investiţii

Reabilitare termică imobil Calea Şagului, nr. 31-33”

În vederea continuării procedurii de selecţie a cererilor de finanţare, depuse pentru finanţare prin Programul Operaţional Regional 2007-2013, Organismul Intermediar – ADR Vest, solicită prin adresa nr.CDT2014-258/06.03.2014, actualizarea documentaţiei tehnico-economice a proiectelor, inclusiv a indicatorilor tehnico-economici – faza PT, în conformitate cu forma finală a bugetelor verificate şi modificate în etapa de evaluare tehnică şi financiară. Drept urmare, propunem aprobarea documentaţiei tehnico-economice – faza PT şi a indicatorilor tehnico-economici – faza PT, pentru obiectivul de investiţii “ Reabilitare termică imobil Calea Şagului, nr. 31-33”.

Valoarea totală estimată a investiţiei (inclusiv TVA), este de 1.474.804,00 lei (C+M – 1.284.833,99 lei), din care:

Valoare cheltuieli eligibile – 1.347.814,19 lei. Valoare cheltuieli neeligibile – 126.989,81 lei.

CONTRIBUŢIA LA CO-FINANŢARE: 1. Cheltuieli eligibile - Contribuţia U.E. (60%) – 808.688,51 lei. - Contribuţia U.A.T (20%) – 269.562,84 lei. - Contribuţia Asociaţie proprietari (20%) – 269.562,84 lei. 2. Cheltuieli neeligibile - Contribuţia U.A.T – 55.825,925 lei. - Contribuţia Asociaţie proprietari – 55.825,925 lei. - Contribuţia persoane juridice/ap. cu altă destinaţie –15.337,96 lei. VICEPRIMAR DAN DIACONU

DIRECTOR DIRECŢIA ECONOMICĂ DIRECTOR DIRECŢIA TEHNICĂ SMARANDA HARACICU CULIŢĂ CHIŞ

ŞEF SERVICIU SECRETAR CONSILIER

IOAN ZUBAŞCU IOAN COJOCARI DANIELA DUMITRESCU SERVICIUL JURIDIC

Red/Dac D.D Ex.1

Atasament: Anexa_2.pdf

Anexa nr.2 la HCL nr. / .2014

INDICATORI TEHNICO – ECONOMICI – FAZA PT DENUMIRE PROIECT REABILITARE TERMICĂ IMOBIL

Calea Şagului, nr. 31-33

AMPLASAMENT Municipiul Timişoara, Calea Şagului, nr. 31-33 TITULARUL INVESTIŢIEI Primăria Municipiului Timişoara, Bdul. C.D.Loga, nr.1 BENEFICIARUL INVESTIŢIEI Asociaţia de proprietari Calea Şagului, nr. 31-33 NUMAR PROIECT 100/7-SAG31 DATE TEHNICE: Anul construirii: 1976 Regim de inălţime: S+P+10 Număr apartamente: 88 Suprafaţa construită: 645 mp Suprafaţa construită desfăşurată: 7818 mp Aria utilă totală: 4706 mp Sistemul constructiv: pereti structurali din beton armat monolit INDICATORI: Valoarea totală a investiţiei inclusiv T.V.A. 1.474.804,00 lei (C+M - 1.284.833,99 lei) din care:

Valoare cheltuieli eligibile 1.347.814,19 lei Valoare cheltuieli neeligibile 126.989,81 lei

CONTRIBUTIA LA CO-FINANŢARE: 1. Cheltuieli eligibile - Contribuţia U.E. (60%) 808.688,51 lei - Contribuţia U.A.T (20%) 269.562,84 lei - Contribuţia Asociaţie proprietari (20%) 269.562,84 lei 2. Cheltuieli neeligibile - Contribuţia U.A.T 55.825,925 lei - Contribuţia Asociaţie proprietari 55.825,925 lei - Contribuţia persoane juridice/ap. cu altă destinaţie 15.337,96 lei

DIRECTOR DIRECŢIA TEHNICĂ CHIŞ CULIŢĂ